20.09.2025 aktualisiert

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Strategische Marktforschung & Behavioral Science im Gesundheitsmarkt

Berlin, Deutschland
Weltweit
Promotion im Bereich Marketing (Consumer Behavior), Master Wirtschaftsingenieurswesen
Berlin, Deutschland
Weltweit
Promotion im Bereich Marketing (Consumer Behavior), Master Wirtschaftsingenieurswesen

Profilanlagen

Sophie Lenoir - CV - Aug-25 DE.pdf

Skills

InnovationVerhaltenswissenschaftMedizintechnikBiopharmazeutikaVerbraucherverhaltenKundenerfahrungEhealthProduktplatzierungMarktforschungPharmazieInnovationsberatungGeschichtenerzählenTriangulationMarkenbildungLiteraturWhitespace
Fachliche Schwerpunkte
  • Strategische Marktforschung (qualitativ & quantitativ)
  • Insights-getriebene Innovationsstrategie
  • Markenpositionierung & Launchvorbereitung
  • Patienten- und HCP-Segmentierung
  • Patient und Customer Journey Mapping
  • Behavioural Science im Gesundheitsmarkt
  • Verhaltensbarrieren und Adoption
  • Internationale Forschung & Kulturanalyse
  • Kommunikations- & Messaging-Optimierung
  • Frühphasige Bedarfserhebung & Whitespace-Analysen

Methodenkompetenz
  • Tiefeninterviews & Fokusgruppen (HCPs, Patienten, Stakeholder)
  • Moderation & Workshop-Facilitation
  • Segmentierung & Clusteranalyse
  • Sekundärdatenanalyse & Literature Review
  • Frameworks: COM-B, Health Belief Model, Theory of Planned Behaviour, Diffusion of Innovation
  • Synthese & Storytelling für strategische Entscheidungen
  • Mixed-Methods-Studien

Branchenerfahrung
  • Pharma (Rx)
  • Medizintechnik
  • Digital Health / HealthTech
  • Seltene Erkrankungen
  • Onkologie, Neurologie, Kardiologie, Diabetologie, Nephrologie

Sprachen
  • Deutsch (C2)
  • Englisch (C2)
  • Französisch (Muttersprache)
  • Italienisch (C1)

Sprachen

DeutschverhandlungssicherEnglischverhandlungssicherFranzösischMutterspracheItalienischgutNiederländischgutPolnischGrundkenntnisse

Projekthistorie

Independent consultant

Sophie Lenoir Consulting
Partnering with medtech and pharma to uncover unmet needs, guide product strategy, and optimise communication using insights and behavioural science. Supporting consultancies and market research firms in applying behavioural science and advanced research techniques.

Director, DACH-FR (Region Lead)

Branding Science
Established and grew regional presence with P&L responsibility. Led international insights and consulting engagements for pharma and medtech clients. Led the global Centre of Excellence for Behavioural Science, driving methodology development to improve research design and inform patient and HCP engagement strategies.

Consultant

Exevia
Designed and led strategic and marketing engagements for medtech and pharma clients. Developed proposals, grew key accounts, managed project teams, and supported clients with global strategy and marketing challenges across the product lifecycle.

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